Tapahtumista iloa ja mielen hyvinvointia ikäihmisille

Julkaisuvapaa ti 5.3.2019

Yksinäisyys on monia ikäihmisiä koskettava asia. Arvioiden mukaan kolmasosa suomalaisista ikäihmisistä tuntee vähintään ajoittain yksinäisyyttä. Kokemus yksinäisyydestä syö elämänlaatua ja se lisääntyy iän myötä.

Vammaisille, liikuntarajoitteisille ja pitkäaikaissairaille jo viiden vuoden ajan toimintaa järjestänyt Onni klubitoiminta havahtui ikäihmisten kokemiin yksinäisyyden ongelmiin ja laajentaa nyt toimintaansa myös ikäihmisten pariin perustamalla maksuttoman Ikäänny ilolla! -klubin.

Ikäänny ilolla! -klubi torjuu osaltaan yksinäisyyttä järjestämällä monipuolisia ja kaikille ikääntyville avoimia tapahtumia. Kokemus ikääntymisestä ja vanhuudesta on yksilöllinen, joten toiminnassa ei ole tiukkoja ikärajoja. Tavoitteena on kannustaa ikääntyviä osallistumaan sellaiseen toimintaan, joka tuottaa heille iloa ja mielen hyvinvointia.

”Ensimmäiset tapahtumat ovat osoittautuneet ennakkoilmoittautumisten perusteella todella suosituiksi. Olemme tästä valtavan innoissamme ja ideoimme kovaa vauhtia uusia tapahtumia. Suunnitelmissa on muun muassa senioridisko Helsingissä”, kertoo klubia koordinoiva Eetu Välkkynen.

Klubin ensimmäiset tapahtumat järjestetään helmi-maaliskuussa Helsingissä, Tampereella ja Turussa. Myöhemmin on Oulun vuoro. Kysynnästä riippuen toimintaa voidaan laajentaa muuallekin. Ensimmäiset tapahtumat ovat opastettuja museovierailuja, joihin on yhdistetty yhteinen kahvi- tai lounashetki. Sen lisäksi, että tapahtumista voi etsiä uusia tuttavia, sinne voi osallistua myös ystävien kanssa.

Ikäänny ilolla! -klubi on osa Onni hoivan ja Tradekan yhteiskuntavastuutoimintaa.

Lisätiedot:

Eetu Välkkynen, tapahtuma- ja markkinointikoordinaattori
eetu.valkkynen@onniterveys.fi

Anna Korpivaara, Head of marketing
anna.korpivaara@onniterveys.fi

Lisätietoa ja liittyminen Ikäänny ilolla! -klubiin tästä.

LÄHTEET:

Kaleva: Yksinäisyys syö ikäihmisten elämästä laadun

www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/tuore-tutkimus-kertoo-yksinaisyys-syo-ikaihmisten-elamasta-laadun/770813

Suomen mielenterveysseura: Yksin asuminen ja yksinäisyys yleisiä ikääntyessä https://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/ihmissuhteet/yksin-asuminen-ja-yksinäisyys-yleisiä-ikääntyessä

Yle: Vanhusten yksinäisyys on valitettavan yleistä

www.yle.fi/aihe/artikkeli/2012/02/14/vanhusten-yksinaisyys-valitettavan-yleista

Med Group on kotimainen, nopeasti kasvava sosiaali- ja terveydenhuoltoalan palveluyritys, joka tunnetaan nimellä Onni. Onni on terveydenhuollon kumppani, jonka sinä saat valita. Yrityksemme omistaa suomalainen Tradeka-Yhtiöt Oy. Päätoimialamme ovat hoivapalvelut, ensihoito sekä hammaslääkäri- ja lääkäripalvelut julkiselle terveydenhuollolle. Työllistämme noin 2000 sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaista liikevaihtomme ollessa yli 60 miljoonaa euroa. Palvelemme asiakkaitamme, niin kuluttaja- kuin kunta-asiakkaitamme, suurella sydämellä. Missiomme on auttaa ihmisiä elämään omannäköistä, täyttä elämää. Uskomme ihmisiin ja heidän kyvykkyyteensä muuttaa maailmaa paremmaksi. Lue lisää: www.onniterveys.fi