Nyt valmistuvat Suomen ensimmäiset oppisopimuskoulutetut henkilökohtaiset avustajat

Julkaisuvapaa ti 8.1.2019

Suomessa työskentelee noin 25 000 henkilökohtaista avustajaa, joilla ei aikaisemmin ole ollut omaa ammatillista koulutusta. Vuonna 2017 Opetushallitus teki historiallisen päätöksen, jonka mukaisesti ammatillisen koulutuksen uudistus astui voimaan vuoden 2018 alussa. Uudistuksen myötä yritykset voivat paremmin kohdentaa oppisopimuskoulutusta omiin tarpeisiinsa. Suomen ensimmäinen hoiva-alan yritysoppisopimuskoulutus on parhaillaan käynnissä Tampereella. Onni hoiva on panostanut henkilökohtaisen avustajan koulutukseen ja reilun puolen vuoden koulutus toteutetaan yhteistyössä Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksen kanssa. Ensimmäinen ryhmä Onni hoivan koulutettuja henkilökohtaisia avustajia valmistuu tammikuussa 2019. Hoiva-alalla on jatkuva pula ammattilaisista ja nyt valmistuneille töitä riittää jatkossa.

Kaksi tekijää vaikuttivat siihen, että henkilökohtaisen avustajan oppisopimuskoulutus otettiin Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksen ja Onni hoivan koulutusohjelmaan. Tärkein tekijä on se, että avustajille on jatkuva tarve ja töitä jokaiselle valmistuvalle. Toinen vaikuttava tekijä oli se, että henkilökohtaisille avustajille ei ole aikaisemmin ollut tutkintoon johtavaa koulutusta. Kesäkuussa 2018 alkanut henkilökohtaisen avustajan tutkinto on osa puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkintoa.

– Kesäkuussa meillä aloitti kymmenen hengen ryhmä. Kiinnostus ja tulokset ovat olleet hyviä. Vain yksi opiskelija keskeytti vaihtaessaan työpaikkaa. Uusi, myös kymmenen opiskelijan kurssi, polkaistiin käyntiin nyt marraskuussa. Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksen kanssa, joten lisää samantyyppistä koulutusta on suunnitteilla, kertoo Onni hoivan aluepäällikkö Susanna Moilanen.

Koulutus on ilmainen Onni hoivan työntekijöille

Henkilökohtaisille avustajille on jatkuva ja kasvava tarve. Työ on vaativaa, mutta myös antoisaa. Onni hoiva haluaa koulutuksella tukea työntekijän ammatillista kehitystä, kasvattaa työn arvostusta sekä lisätä ammattiryhmän yhteisöllisyyttä.

Kaikki nyt osatutkintoa suorittavat ovat Onni hoivan työntekijöitä ja koulutus on työntekijöille ilmainen. Opintojen alkaessa kaikille tehdään henkilökohtainen opintosuunnitelma, näin jokainen opiskelija saa opintojen sisällöistä mahdollisimman paljon irti. Lähiopetuspäiviä on yhdeksän ja työssä oppiminen tapahtuu kunkin omalla työpaikalla. Jokaisella opiskelijalla on nimetty työpaikkaohjaaja, jonka kanssa asioita voi käydä läpi ja tarvittaessa saada tukea erilaisissa työtilanteissa. Lisäksi Onni hoiva järjestää ryhmätapaamisia lähiopetuspäivien välissä. Ryhmätapaamisissa vertaistuki auttaa jaksamaan ja parhaat käytännöt saadaan mahdollisimman tehokkaasti käyttöön. Osaamisen osoittava näyttötyö tehdään ja arvioidaan työpaikalla.

Nyt tammikuussa valmistuvat osatutkinnon tekijät ovat Tampereelta ja sen ympäristökunnista. Orivedellä asuva Piia Kilpinen on yksi tammikuussa valmistuvista.

– Koulutus on antanut itselleni lisää onnistumisen eväitä omassa työssä. Kun voi opiskella ja saman tien hyödyntää opittua työssä, niin onhan se ihan eri asia kuin vain istua koulun penkillä pänttäämässä asiaa kirjoista. On todella hienoa, että työnantaja tarjoaa tällaisen mahdollisuuden. Ihan parasta on kuitenkin kanssaopiskelijat. Heidän kanssaan voi keskustella kaikesta, Piia Kilpinen kertoo iloisesti.

Henkilökohtaista avustajaa tarvitaan myös jatkossa

Kaikki koulutuksessa olevat jatkavat töitään Onni hoivan vammaispalveluissa. Kotona tehtävä avustaminen lisääntyy jatkuvasti, joten töitä riittää myös jatkossa. Kotona asumista voidaan tarvittaessa tukea monin eri tavoin. Aina asiakas ei kuitenkaan tarvitse sairaan- tai lähihoitajan hoitoa tai hoivaa, vaan arjen tukena voi toimia henkilökohtainen avustaja.

– Henkilökohtaisen avustajan osatutkinnossa suoritetaan 45 osaamispistettä, joten kyllä siinä tekemistä riittää. Perusrunko osatutkintoon tulee opetushallitukselta, mutta meillä on myös hieman mahdollisuus vaikuttaa opintojen sisältöön. Työnantajan näkökulmasta tällainen yritykselle räätälöity oppisopimuskoulutus on erittäin hedelmällinen. Opiskelijalla on mahdollisuus käydä läpi Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksen opettajien kanssa juuri Onni hoivalle tärkeitä asioita läpi kuten esimerkiksi työtapoja ja toimintamalleja, Onni hoivan Moilanen päättää.

Lisätiedot:

Susanna Moilanen,  aluepäällikkö
susanna.moilanen@onniterveys.fi

Med Group on kotimainen, nopeasti kasvava sosiaali- ja terveydenhuoltoalan palveluyritys, joka tunnetaan nimellä Onni. Onni on terveydenhuollon kumppani, jonka sinä saat valita. Yrityksemme omistaa suomalainen Tradeka-Yhtiöt Oy. Päätoimialamme ovat hoivapalvelut, ensihoito sekä hammaslääkäri- ja lääkäripalvelut julkiselle terveydenhuollolle. Työllistämme noin 2000 sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaista liikevaihtomme ollessa yli 60 miljoonaa euroa. Palvelemme asiakkaitamme, niin kuluttaja- kuin kunta-asiakkaitamme, suurella sydämellä. Missiomme on auttaa ihmisiä elämään omannäköistä, täyttä elämää. Uskomme ihmisiin ja heidän kyvykkyyteensä muuttaa maailmaa paremmaksi. Lue lisää: www.onnihoiva.fi