PALVELUSETELIN HYÖDYNTÄMINEN

 

Palvelusetelillä henkilökohtaisen avustajan hankkiminen ja palvelun käyttö on helppoa!

 

Apu löytyy täältä ›

Mikä on henkilökohtaisen avun palveluseteli?

Palvelusetelin hyödyntäminen on mahdollista kunnissa, joissa kunta on päättänyt hyödyntää sitä sosiaali- ja terveyspalveluiden hankkimisessa. Palvelusetelillä edistetään sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjien valinnanvapautta ja mahdollisuuksia hankkia tarvitsemiaan palveluita yksityisiltä palvelujen tuottajilta.

  • Palvelusetelin käyttöönotosta päättää kunta
  • Palveluseteli mahdollistaa asiakkaiden valinnanvapauden
  • Henkilökohtaisen avun palvelusetelin myöntää kunnan sosiaalitoimi

Mistä saan henkilökohtaisen avun palvelusetelin?

Saat käyttöösi henkilökohtaisen avun palvelusetelin, mikäli:

  • Olet oikeutettu henkilökohtaiseen apuun
  • Olet hakenut henkilökohtaista apua kotikuntasi sosiaalitoimistolta
  • Kotikuntasi hyödyntää palveluseteliä henkilökohtaisessa avussa

Miten käytän henkilökohtaisen avun palveluseteliä?

Palvelusetelin hyödyntäminen on helppoa:

  • Ota meihin yhteyttä
  • Selvitämme tilanteesi ja henkilökohtaisen avustamisen tarpeen
  • Etsimme sinulle sopivan avustajan
  • Me hoidamme kaiken muun!

Tukenasi henkilökohtaisessa avussa ja sen yksilöllisessä suunnittelussa ovat kokeneet ONNIn hoivapalvelupäälliköt.

Saanko päättää miten minua avustetaan?

Kyllä. Asiakkaalla on työnjohtovastuu. Saat aina päättää miten ja milloin sinua avustetaan sekä kuka sinua avustaa. Lue lisää miksi valita ONNI hoiva henkilökohtaisen avun palveluntuottajaksi.

Kuinka paljon henkilökohtaista avustamista voin saada palvelusetelillä?

Kunta määrittää palvelusetelin arvon. Palvelusetelillä kunta sitoutuu maksamaan palvelunkäyttäjän kunnan hyväksymältä yksityiseltä palveluntuottajalta hankkimat palvelut kunnan päättämään setelin arvoon saakka.

Joudunko maksamaan käyttäessäni henkilökohtaisen avun palveluseteliä?

Et. ONNI hoivan asiakkaana et joudu maksamaan mitään hankkiessasi palvelusetelillä henkilökohtaista apua.

Voinko vaihtaa henkilökohtaisen avustajan?

Kyllä. ONNI hoivan asiakkaana voit aina halutessasi vaihtaa henkilökohtaisen avustajan, myös silloin kun hyödynnät henkilökohtaisen avun palveluseteliä.

Mitä tehdä, mikäli kotikuntani ei vielä hyödynnä palveluseteliä?

Ota silti meihin yhteyttä! Kartoitamme tilanteesi ja keskustelemme kotikuntasi sosiaalitoimen kanssa, voimmeko millään tavalla auttaa sinua henkilökohtaisen avun palvelussa. Toimimme myös yhteistyössä kuntien kanssa ostopalvelujen muodossa, jolloin palveluseteliä ei tarvita.

Työllistän itse avustajani ja koen sen hankalaksi, voitteko auttaa?

Joillekin henkilökohtaisen apua tarvitseville työnantajana toimiminen saattaa olla liian vaativa tai aikaa vievä tehtävä oman yksilöllisen elämäntilanteen keskellä. Tuolloin tarvitaan asiantuntemusta ja päätöksiä siitä, onko kohtuullista vammaiselle toimia työnantajana vai voitaisiinko asia ratkaista järkevämmin. Ota yhteyttä meihin, jotta voimme kartoittaa sinulle yksilölliset ratkaisut.

Oletko vielä vailla omaa, sopivaa henkilökohtaista avustajaa?

On kaikkien etu, että saat tukea tarvitsemallasi tavalla. Ota rohkeasti yhteyttä, kartoitamme yhdessä sinun ja omaisesi kanssa, oletko oikeutettu vammaispalvelulain mukaiseen henkilökohtaiseen apuun. Kartoitus tapahtuu siten, että soitamme sinulle tai omaisellesi. Tarvittaessa täydennämme arvioita henkilökohtaisella maksuttomalla kartoituskäynnillä.